Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 22 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Srovnání kooperativního učení s jinými formami výuky na 2. stupni ZŠ
PETERKOVÁ, Lucie
Bakalářská práce se bude věnovat srovnání kooperativního učení s jinými formami výuky na 2. stupni základní školy a vytyčení výhod a nevýhod plynoucích z využití kooperativního učení. V teoretické části práce bude rozebrán koncept kooperativního učení a následně budou rozebrány ostatní zvolné formy výuky. V praktické části se práce bude věnovat šetření, který spočívá v realizaci připravených hodin na principu kooperativního učení, které proběhnou v 9. ročníku 2. stupně 1. ZŠ Sedlčany. Nejprve bude popsána příprava a průběh realizovaných hodin. Druhá část šetření se bude zaobírat zpětnou vazbou mezi žáky, zúčastněných realizovaných hodin, prostřednictvím vytvořeného dotazníku. Na základě vyhodnocení výsledků dotazníku bude zjištěno, jaký mají žáci pohled na kooperativní vyučování v porovnání s hodinami, ve kterých jsou využívány jiné formy výuky a jaké vidí výhody či nevýhody při využívání kooperativního učení ve výuce. Šetření bude doplněno rozhovorem s paní učitelkou účastněnou realizovaných hodin vedených principem kooperativní formy výuky. Na závěr praktické části bude zařazena vlastní reflexe realizovaných hodin.
Využití metod výuky na středních odborných školách
Maršálková, Libuše
Bakalářská práce se zabývá problematikou využití metod výuky na středních od-borných školách, práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Cílem teoretické části je získání poznatků z odborné literatury se záměrem objas-nění výchovně vzdělávacího procesu. Dílčím cílem teoretické části je seznámení se s historickým vývojem pedagogiky a jejich pojmů. Jedná se zejména o přiblížení významu vzdělání, jednotlivých metod a forem výuky a informací v oblasti vzdělá-vání dospělých. Praktická část je zaměřena na aplikaci metod výuky na střední škole v rámci den-ního studia a na výukové metody v dálkovém studiu. Hlavním cílem bakalářské práce je zjistit, jaké výukové metody jsou aplikovány při vzdělávání žáků na střed-ní škole a jaké výukové metody jsou využívány v dálkovém studiu. V rámci praktické části bylo realizováno průzkumné dotazníkové šetření na čtyřech středních školách v Brně prostřednictvím vyučujících na obou formách studia. Cílem praktické části bylo z rozboru dotazníkového šetření v obou uvede-ných skupinách zjistit, jaké metody vzdělávání jsou využívány nejčastěji.
Názory žáků základních škol a gymnázií na využívané metody a formy výuky v hodinách přírodopisu
Hošková, Michaela ; Hlaváčová, Lucie (vedoucí práce) ; Nejedlý, Adam (oponent)
Teoretická část diplomové práce zahrnuje představení pojmů, mezi které patří vyučování učitelů, typologie učitelů a transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky. Dále je zde popsáno učení žáků, typologie žáků a jejich učební styly a strategie. Další úsek teoretické části je věnován výukovým metodám a formám výuky. Je zde popsána historie výukových metod a forem a jejich jednotlivé klasifikace. Součástí diplomové práce jsou také příklady vybraných výukových metod (výklad, diskuse, didaktické hry, projektová výuka, metody kritického myšlení a brainstorming) společně se základním popisem a zhodnocením kladů a záporů při využití ve výuce. V praktické části je představen výzkum realizovaný formou dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo celkem 270 respondentů ze základních škol a gymnázií z celkem 9 krajů. Výsledky jsou zpracovány do grafů a tabulek s popisky a vyhodnoceny pomocí Welchova t - testu, Mann - Whitneyho statistického testu a testu o dvou relativních četnostech. V dotazníku jsou otázky vztahující se k četnostem využívání jednotlivých metod a forem výuky a ke zjištění názorů žáků na jednotlivé metody a formy z několika hledisek. Výsledky ukázaly, že ve většině škol stále převažuje frontální hromadná výuka nad jinými formami. I když tato forma výuky je pro žáky nezábavná, dle jejich...
Možnosti a formy on-line vyučování na 2. stupni ZŠ
HRUŠKOVÁ, Veronika
Tato diplomová práce se zabývá možnostmi a formami on-line výuky na 2. stupni ZŠ. V teoretické části je představena on-line výuka jako alternativní forma vzdělání, která je v současné době často uzavřených škol preferována, ale málo otestována. Dále je zde uveden přehled dostupných nástrojů a technologií pro tento typ výuky. Závěrečná práce také zahrnuje analýzu on-line výuky, v níž jsou popsány její klady a zápory. Jsou zde uvedeny možnosti uplatnění na 2. stupni ZŠ, kam jsou zahrnuty autorské nástroje, internet a learning management systémy. Praktická část práce je zaměřena na konkrétní zkušenosti učitelů 2. stupně, které byly zjišťovány pomocí dotazníkových šetření s orientací na konkrétní možnosti využití on-line výukových nástrojů v praxi. Zabývá se například tím, které e-learningové materiály se při online výuce nejvíce osvědčily a vedou k aktivnímu zapojení žáků. Nakonec bude tato práce doplněna o některé vlastní on-line aktivity pro výuku matematiky.
Aktuální metody výuky výchovy ke zdraví na základních školách v Benešově
KAHOUNOVÁ, Jana
Bakalářská práce se zabývá aktuálními metodami výuky výchovy ke zdraví na základních školách v Benešově. Teoretická část je zaměřena na vyučovací metody, jejich klasifikaci a moderní didaktické postupy včetně praktických ukázek. Praktická část byla vytvořena pomocí polostrukturovaného rozhovoru se čtyřmi učiteli výchovy ke zdraví na základních školách. Cílem této práce je zmapovat používané metody a formy práce v daném předmětu, potvrdit nebo vyvrátit oba výzkumné předpoklady. Výzkumný předpoklad č. 1 vychází z nejznámější klasifikace metod podle Maňáka a Švece a předpokládá, že pro předmět výchova ke zdraví budou všichni dotazovaní učitelé upřednostňovat klasické metody a metody aktivizující více, než metody komplexní. Výzkumný předpoklad č. 2 předpokládá, že pro výuku předmětu výchova ke zdraví nebudou učiteli využívány učebnice doporučené MŠMT více než materiály vlastní tvorby a jiné odborné prameny. Oba předpoklady byly potvrzeny.
Motivace ke studiu francouzského jazyka na střední škole
Černá, Klára ; Klinka, Tomáš (vedoucí práce) ; Nováková, Sylva (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na motivaci studentů středních škol ke studiu francouzského jazyka. Cílem práce je zjistit, jak je možné motivovat studenty ve výuce francouzského jazyka. Práce má teoretickou a praktickou část. Teoretická část práce popisuje motivaci ke studiu francouzského jazyka z hlediska jejích tří hlavních složek: učení, sociálního prostředí školy a charakteru francouzského jazyka. Praktická část má výzkumnou podobu a zkoumá, co motivuje studenty středních škol ke studiu francouzštiny, porovnává motivaci pro tento jazyk na základní škole oproti střední škole a srovnává anglický a francouzský jazyk na střední škole. Hlavními zkoumanými aspekty motivace ve výzkumné části ke studiu francouzštiny byly: důvody studia, míra motivace, učební prostředí, okolní prostředí francouzského jazyka, formy výuky, sociální vliv a bariéry ve studiu francouzského jazyka. Poznatky k tématu jsem shromažďovala dotazníkovým šetřením na Gymnáziu v Ústí nad Labem, na Gymnáziu v Děčíně, na Základní škole Nativity v Děčíně. V přehledu výsledků výzkumu jsou slovně zhodnocena a interpretována nalezená zjištění s názorným doprovodem grafů. Cíle výzkumného zjištění uvádím v oddílu výsledky cílů výzkumu. Výzkumná zjištění syntetizuji v části shrnutí a diskuse. V závěru práce popisuji souvislost teoretických...
Skupinové učební činnosti u studentů učitelství
Břízová, Monika ; Kasíková, Hana (vedoucí práce) ; Vincejová, Eva (oponent)
Tématem diplomové práce jsou skupinové učební činnosti u studentů učitelství. Cílem práce je zjistit, jakou úlohu mají skupinové učební činnosti ve studiu učitelství. Obecným rámcem pro zkoumání je chápání skupinových učebních činností jako výukových strategií, které jsou využitelné ve vysokoškolské výuce a především v přípravě budoucích učitelů. Důraz je kladen na popis a analýzu forem výuky ve studiu učitelství ve vztahu k jejich využití pro skupinové učební činnosti. Těžiště teoretické části spočívá v popisu skupinové výuky na vysoké škole se zaměřením na jednotlivé koncepce vycházející ze skupinového učení a technologii skupinové výuky, která tvoří základ pro výzkum. Empirická část obsahuje případovou studii studia učitelství na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, jejíž součástí je pozorování pedagogicko-psychologických předmětů a rozhovory se studenty a učiteli.
Kooperativní formy výuky a jejich využití na druhém stupni základní školy
Mitbauerová, Naděžda ; Kasíková, Hana (vedoucí práce) ; Pelikán, Jiří (oponent)
Na prvních stranách jsem se pokusila teoreticky zpracovat problematiku kooperace a jejího využití z několika různých hledisek. Hlavním cílem této práce bylo zjistit pohled pedagogů a žáků na kooperativní metody. Zda stejně tak, jak se píše v mnoha publikacích o kooperativním učení, považují kooperativní metody za vhodné, prospěšné a zábavné. Neopomenula jsem vymezení stěžejních pojmů. Kooperací jako takovou se ve společnosti zabývá nespočet vědních odvětví jako například sociologie, politologie, psychologie, ale i ekonomie, ekologie a v neposlední řadě didaktika a pedagogika jako taková. Základem pro můj výzkum bylo znát co nejvíce teoretických pohledů na kooperativní formy výuky. Aby zmapování dostupných poznatků o kooperativním učení a vyučování mělo nějaký smysl, součástí práce je i empirická část, která popisuje výzkumné šetření zaměřené na kooperativní formy výuky a jejich využití na druhém stupni základní školy a to od teoretické přípravy výzkumu, až po vlastní provedení výzkumu a vyhodnocení sebraných dat. Stěžejním cílem výzkumu bylo zjistit, jaký názor mají na kooperativní formy výuky žáci a pedagogové a také, jakou ze zvolených kooperativních metod považují za nejvhodnější. V závěru práce jsem se pokusila vytvořit přehled mnou získaných dat a jejich vyhodnocení. Klíčová slova: kooperace,...
Výuka ekonomie na střední odborné škole z perspektivy oborové didaktiky společenských věd
Linger, Jan ; Zicha, Zbyněk (vedoucí práce) ; Tichá, Milena (oponent)
Diplomová práce na téma Výuka ekonomie na střední odborné škole z perspektivy oborové didaktiky společenských věd se dělí do dvou částí. První část je teoretická, ve které autor podrobně definuje teoretické didaktické pojmy, které jsou následně použity ve druhé, praktické části diplomové práce. Tato část předkládá návrh didaktické jednotky, která se zabývá výukou výpočtu mzdy. Součástí je pracovní i metodický list, podrobná didaktická příprava i podrobná reflexe realizované didaktické jednotky v prezenční i distanční formě výuky. Díky opakovanému převedení této didaktické jednotky do praxe lze konstatovat, že navržená forma výuky je funkční a žáky dobře přijímaná. Přesahem nosného tématu jsou též osobnostně sociální dovednosti, matematické dovednosti i trénink kritického myšlení.
Rozvoj mapových dovedností ve výuce zeměpisu
Štolcová, Kristýna ; Hanus, Martin (vedoucí práce) ; Fikarová, Veronika (oponent)
Předkládaná diplomová práce se zabývá rozvojem mapových dovedností v edukační realitě. Jedinečnost této práce spočívá ve zkoumání reality vyučovacího procesu, která zatím ve vztahu k mapovým dovednostem zkoumána nebyla. Díky zkoumání reality můžeme dokumentovat současnou situaci v rozvoji mapových dovedností a lépe zavádět případně změny tohoto procesu. Hlavním cílem práce je na základě videozáznamů popsat různém přístupy učitelů k rozvoji mapových dovedností v praxi. Hlavní metodou této práce je videostudie. Pro dosažení tohoto cíle se práce v teoretické části zaměřila na vymezení pojmu mapové dovednosti a podrobný popis jednotlivých typů mapových dovedností. Dále se zabývá osobním pojetím výuky a jeho vlivem na edukační proces. Osobní pojetí výuky se v praxi projevuje výběrem výukových metod a forem, které jsou také diskutovány. V praktické části je pomocí metody videostudie, která umožňuje zachytit vzdělávací realitu s minimálním zkreslením, zkoumána kognitivní náročnost učitelem zadávaných úkolů na práci s mapou. Zadané úkoly jsou zařazeny do typů mapových dovedností a na základě získaných dat byly stanoveny 3 typy učitelů podle rozvoje mapových dovedností. Součástí práce je porovnání kognitivní náročnosti zadávaných úkolů mezi základní školou a odpovídajícími ročníky gymnázií. Práce se dále...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 22 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.